وبلاگ تخصصی مهندسی ژئوتکنیک
وبلاگ تخصصی مهندسی ژئوتکنیک

وبلاگ تخصصی مهندسی ژئوتکنیک

Geotechnical engineering

کوتاه درباره سدهای مخزنی

بسیاری از قدیمی‌ترین سدهای جهان به منظور کنترل سیلاب احداث گردیده بودند. سدهای مخزنی غالباً چند منظوره بوده و برای اهدافی چون آبیاری، تأمین آب شرب، تولید برق، مهار سیلاب و اهداف تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از قدیمی‌ترین سدهای جهان به منظور کنترل سیلاب احداث گردیده بودند.

  ادامه مطلب ...

مقدمه‌ای بر بررسی‌های ایمن‌سازی در سدهای قوسی

سدهای قوسی از انواع سدهای با اضافه ظرفیت باربری بالا و خصیصه ی خود انطباقی و برتری نسبت ایمنی به قیمت بهره می برند. هر چه سد قوسی مرتفع تر و بزرگتر باشد، به همان نسبت شرایط زمین شناسی محل سد پیچیده تر بوده و ظرفیت مخزن نیز بزرگ تر خواهد بود. بنابراین، در صورت وقوع هر گونه خرابی در این سدها، اقتصاد ملی متحمل زیان فراوان شده و زندگی و دارایی مردم در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در نتیجه، خسارت بالای ناشی از فروریزی سد نشان دهنده ی اهمیت بالایی است که باید به ارزیابی و نظارت بر مسائل امنیتی سد اختصاص داده شود.  ادامه مطلب ...

سدهای خاکی 2



سدهای خاکی از توده غیر قابل‌نفوذی تشکیل شده‌اند که در جهت عمد بر جریان رودخانه در محل مناسبی به منظور (منظورهای) معینی احداث می‌شوند توده فوق باید: 

ادامه مطلب ...

سد‌های خاکی 1

 سد خاکی یکی از قدیمی‌ترین تأسیسات ساختمانی است که انسان به دلیل نیازهای اولیه‌اش در زمینه‌ی عملیات کشاورزی و تأمین آب مشروب مبادرت به ایجاد آن کرده است.

 

  ادامه مطلب ...

آنالیز دینامیکی سد خاکی با Plaxis و تحلیل خروجی‌های برنامه


کشور ایران به عنوان یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان همواره در طی سالیان گذشته در معرض زلزله‌های ویران کننده‌ای 

ادامه مطلب ...

روش اجزاء منفصل و نرم افزار PFC2D

روش اجزاء منفصل و نرم افزار PFC2D
مهندس سجاد کاظم پور
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک خاک 
ادامه مطلب ...