وبلاگ تخصصی مهندسی ژئوتکنیک
وبلاگ تخصصی مهندسی ژئوتکنیک

وبلاگ تخصصی مهندسی ژئوتکنیک

Geotechnical engineering

پل یادبود مایک اُ کالگان- پت تیلمن در ایالات نوادا


 

تصاویر زیر مربوط به ساخت یک پل است که توسط یک گروه از مهندسین ساختمان در آمریکا احداث شده است . این پل حامل قسمتی از جادۀ اصلی شماره 93 ایالات متحده است که گردنۀ جادۀ قدیمی در اطراف و بالای دیوارۀ سد را پشت سر می‌گذارد. بعد از اتمام، این پل پیوندی بین ایالات نوادا و آریزونا خواهد بود. در یک شاهکار برجستۀ مهندسی، دو کمان بتنی عظیم جاده را نگه می‌دارند که از دل صخره‌ها بیرون زده‌اند. این کمان‌ها تشکیل شده‌اند از 53 تکۀ جداگانه هر یک به طول 24 پا که در کارگاه پل، قالب ریزی بوسیلۀ بالابر تسمه‌ای (متصل به تیرک‌های فلزی موقت) بالا کشیده شده‌اند. در نهایت این کمان‌ها بیش از 1000 پا طول خواهند داشت. در حال حاضر این سازه شبیه به یک پل معلق معمولی به نظر می‌رسد. اما با کامل شدن کمان‌ها، کابلهای نگهدارنده در دو طرف برداشته خواهند شد سپس ستون‌های عمودی برای نگهداری جاده بر روی کمان‌ها ساخته می‌شوند.

این پل به عنوان گذرگاه سد هوور شناخته شده، اگر چه عنوان رسمی آن پل یادبود مایک اُ کالگان- پت تیلمن است (یکی از فرمانداران بنیان‌گذار ایالت نوادا- فوتبالیسی از اهالی آریزونا که در افغانستان کشته شد). ساخت پل از سال 2005 آغاز شده و سال آینده به پایان می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود روزانه 17000 خودرو سواری و کامیون از روی آن عبور کنند. ساخت سد در سال 1931 آغاز شده بود و بتن مصرفی آن برای ساختن جاده‌ای بین نیویورک و سان‌فرانسیسکو کفایت می‌کرد. مسافت دریاچۀ تشکیل شده (دریاچه‌امید)، 110 مایل می‌باشد و مدت 6 سال طول کشید تا پر شود. جاده اصلی همزمان با این سد مشهور در سال 1936 گشوده شد.

یک توضیح اضافی : بالاترین نقطه روی نوار سفید دریاچۀ مید، سطح آب قدیمی دریاچه قبل از خشکسالی و پیدایش منطقۀ لاس‌وگاس می‌باشد. این خط بیش از 100 پا، بالاتر از سطح آب کنونی است.


 شاهکاری در مهندسی عمران و نقشه‌برداری





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد